Sveriges mest framgångsrika egenutgivare? ;)

Sofia sätter upp ballonger
Innan sommaren tog vi ett snack med den fantastiska musikinspiratören Tina Ahlin ( Intervjun hittar ni här),  kommer ni ihåg? Nu fortsätter vår serie med inspirationsintervjuer. Vi grottar helt enkelt ner oss i alla de områden som vi på något sätt jobbar med, och frågar de härligaste och bästa vi kan komma på, hur de har gjort. Let´s go!

Den här gången handlar det om egenutgivning. Vår inspiratör? Emelie Schepp, aktuell med bok nummer två i den rosade serien om åklagaren Jana Berzelius: Vita spår. Numera tillhör Emelie ett traditionellt förlag, men erfarenheterna och kunskaperna från tiden som egen tar hon så klart med sig.

Hon bestämde sig för att bli Sveriges mest framgångsrika egenutgivare-och blev det. Emelie Schepp är en riktig self made-woman och en framgångssaga utan like.
Nyss stod hon på garageuppfarten hemma i Norrköping och packade böcker, nu tillhör hon Wahlström & Widstrand, och som om det inte vore nog har Harper Collins just köpt rättigheterna för att ge ut hennes deckarserie i 14 länder (!).  Det är första gången som förlaget väljer en svensk författare för en liknande lansering. Klart vi är nyfikna på Emelies
resa, för fort har det gått. Hon är en stor inspirationskälla, och om sanningen ska fram, Sveriges främsta egenutgivare av barnböcker, det vore nåt!  Men hur bär man sig åt? Vi tog en pratstund med Emelie.

Hej Emelie!
Berätta om varför du från början bestämde dig för att ge ut din bok själv?
I september 2012 skickade jag iväg mitt första utkast till de förlag som var framgångsrika inom den genre som jag hade valt. Därefter började den långa väntan. När tre månader hade gått hade jag tröttnat på att vänta på svar. Jag visste också att sannolikheten att de skulle tacka nej var enormt stor. Och vad skulle jag göra då? Hade jag lagt ner så mycket tid på ett manus som ingen skulle få möjlighet att läsa?

Jag hade ingen lust att bara sitta och vänta på beskedet från förlagen, så jag började söka efter alternativa vägar att ge ut min bok på och hittade en hel värld av egenutgivare. Jag tog reda på allt om egenutgivning och när jag efter ytterligare tre månader fortfarande inte hade fått svar bestämde jag mig för att inte vänta längre. Så jag ringde upp förlagen och sa till dem att kasta manuset, för jag skulle satsa själv. Jag skulle gå min egen väg.

Vad är det bästa med att vara egenutgivare? Hur skiljer det sig från att bli utgiven på ett traditionellt förlag tycker du?
Den största fördelen med att vara egenutgivare är friheten att själv bestämma allt som rör utgivningen. Men det innebär också ett mycket stort ansvar. Man måste se sin bok som ett företag och precis som med vilket annat företag som helst gäller det att arbeta hårt och satsa allt man har. Visst är det tufft, men ger man ut en bok på hobbybasis får man också resultatet därefter. Att ge ut på ett traditionellt förlag innebär ofta att man har ett team omkring sig där alla arbetar med samma mål – att producera en riktigt bra bok. Som egenutgivare måste du sätta ihop ett eget team och det kan vara svårt att hitta medarbetare med rätt kompetens. En annan viktig lärdom som egenutgivare är att produkten måste hålla, det vill säga att läsarna måste få en bra läsupplevelse. För det är berättelsen som säljer, och är den bra kommer också läsarna att rekommendera den till andra.

En debutbok som ges ut på ett traditionellt förlag brukar kunna sälja i genomsnitt ca 800 ex, men Märkta för livet har sålt i ofattbara
40 000 ex. Hur har du lyckats med det?
Först och främst att läsarna har tyckt om boken, sedan är det hårt arbete, mycket envishet och stort engagemang som ligger bakom. Det gäller att sätta upp mål och alltid ha en strategi bakom allt man gör.

Hur ser du på egenutgivningens framtid i Sverige? Hur tror du att utvecklingen kommer att se ut?
Egenutgivning kommer att spela en allt större roll i framtiden. De stora förlagen håller redan nu ögonen öppna på egenutgivna böcker och om försäljningen går bra så kommer de med all sannolikhet att erbjuda den författaren kontrakt. Bonnierförlagen tar verkligen egenutgivning på allvar och kommer under 2015 att starta en självpubliceringstjänst. Därför tror jag att självpublicering kommer bli den nya manushögen.

Vilka råd vill du ge oss ? Vi drömmer förstås om att bli Sveriges främsta egenutgivare av barnböcker :)

· Skriv en bra bok som du kan stå för och tänk professionellt i alla steg, anlita experthjälp i form av en lektör, redaktör, korrekturläsare och grafiskformgivare.

· Se boken som din produkt och våga sälj den. Boken måste förtjäna sin plats i butikshyllan.

· Försök hitta nya vägar att nå ut med din bok vid sidan av de traditionella kanalerna såsom mässor, sociala medier, bokcirklar, skolbesök och bokbloggare. Och ge inte upp, uthållighet är en framgångsfaktor.

Vilken är din favoritbarnbok, och varför?
Mina barn har alltid älskat boken: Historien om Någon. Jag har läst den så många gånger för dem att sidorna är helt nötta och några av dem är till och med tejpade för att hålla ihop. Trots att de vet svaret är det alltid lika spännande att läsa om den mystiske Någon som har gjort en våt fläck på golvet, stjälpt mormors bord, ätit upp två fiskar, druckit upp mjölken, fiskat upp en guldfisk, vält ner en kruka, ätit upp en råtta och gömt sig i vasen. Boken är en deckare i miniformat eftersom den röda tråden löper från sida till sida allt närmare lösningen på gåtan.

 

Det här inlägget postades i Författarbesök. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *